Göteborg

Lite lagomt back in business nu. Men tröttheten har inte riktigt kommit i kapp ännu. Var ju trots allt ett litet "äventyr" jag var iväg på, utan någon jag kände, massor med frisk luft, god mat, begränsat med sömn och så en hel del motion också. Tågresan ner till Göteborg gick bra, när jag väl fick biljetter. Hade både mail och telkontakt med kursansvarig flertalet gånger, då inga biljetter dök upp! Lite lätt desperat slutade det med att jag köpte egna biljetter för att vara på den säkra sidan... väl nere i Götet så åkte jag spårvagn genom en stor del av stan - himla trevlig atmosfär, för övrigt - ut till Västra Frölunda och garnisonen där vi skulle hållas under helgen. Träffade på ett antal trevliga och lika förvirrade människor, som jag slog följe med. Vi försågs med kläder modell m90 vilka vi mer eller mindre bodde i under helgen, förutom på fredagkvälllen då det vankades middag i officersmässen. Rivstartade kursen med några föreläsningar och inkvartering på logementet. Därefter som sagt god middag och lite lära-känna-varann snack. Hyfsat tidigt i säng med tanke på frukost och uppställning 07.15 på lördagsmorgonen, men kan dock inte påstå att jag sov särskilt bra i sällskap med 6 andra damer som jag inte kände. Säga vad man vill om Försvarsmakten, men inte behöver man svälta iallafall! Vi blev otroligt väl utfodrade under helgen, med både mat och fika. Lördag lunch, tillexempel, blev vi serverade (eller snarare serverade vi oss själva) äkta pås-käk:

Kyckling sweet and sour a´800 kcal!!! Tur att jag inte orkade allt...

Lördagen började med förevisningar och praktiska övningar inne på FMC, bl a fick vi se och känna (AJAJAJ!) på den nya tourniqueten som alla soldater utrustas med nuförtiden (för att kunna "snöra av" livshotande blödning från ex arm eller ben). På eftermiddagen fick vi se en förevisning med Hemvärnet i spetsen där även den bepansrade ambulansen fick komma in i handlingarna:


Tungviktare!

Sedan var det dags för eldprovet: hinderbanan! Vi skulle alltså utföra ett fyspass medelst hinderbana i militär femkamp...herregud tyckte nog de flesta av oss, men vad hade vi för val..?! Man kan ju mer än man tror, och även fast jag inte hade tänkt mig prova på så många saker, klarade jag faktiskt en hel del. Här har ni några smakprov på hinder som förekom:

Klassikern ålning...

Balansgång

Klätterväggen

Över-under-över-under (vi tyckte att det borde ha varit tvärtom!)


Den här klarade jag faktiskt trots min lilla höjdskräck (den är högre än man tror när man står uppe på toppen och ska hoppa ner!)


Vilket snyggo - eller inte...mot slutet av banan.

Behöver jag säga att vi var trötta och hungriga efter den här utmaningen? Vi hade exakt 25 minuter på oss att duscha och byta om (ni kan ju tänka er 27 yra höns på 4 duschar) innan det var middagsdags och därefter föreläsning på soldathemmet av en opsyrra som varit iväg på ett 8 månader långt uppdrag. Därefter fick vi kvällen ledig och passade på att softa lite framför tv:n och prata lite skit innan det var dags att natta kudden.  På söndagen var det återigen upp tidigt som gällde och försöka städa rummen lite hyfsat innan vi drog iväg på en liten tripp med den här godingen:


Stb 90

Jag har en bild där jag ser vääääldigt nöjd ut tagen inuti denna skapelse men då det är flera kursare med på den så väljer jag att inte lägga ut den. Söndagen ägnades därefter åt en liten rundvandring på Känsö i Göteborgs skärgård, ännu mer fika (!) och att prata om vilka möjligheter som fanns för medicinalpersonal inom Försvaret, och vilka vägar man kunde välja. Jag tolkar det så att en sjukskötersketjänst inom Försvaret kan innebära så mycket, beroende på med vad och hur du vill arbeta. Mycket är fortfarande under utveckling och det kanske inte är glasklart hur din tjänst kan komma att se ut. Mycket beror nog på egen inställning dessutom. Vad vill jag med detta och framförallt, kan jag tänka mig att vara först och främst soldat? Kan jag tänka mig att bära och använda ett vapen för min och min patients säkerhet? Många frågor blir det och jag har nog min personliga inställning klar för mig - den har inte ändrats i och med att jag sökte till den här kursen. Jag rekommenderar alla som överhuvudtaget funderar på detta att söka den här kursen åtminstone - du kommer inte att bli besviken!

Kommentarer
Postat av: Madde Wallenius

HÄRLIGT JENNY! Äntligen kom du iväg på detta och fick åtminstone en mini-lumpen så här efter 30 ;) Vi måste få till en telefondate snart. UPPDATERING!

2011-11-21 @ 11:32:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0