Dag 13. Mitt bästa kosttips

Ät allt, men inte alltid - är nog det bästa jag kan komma på. Det innebär att visst ska man unna sig, men kanske inte i veckorna, spara det göttiga till fredag- och lördagkväll istället. Jag anser att livet är alldeles för kort för att aldrig unna sig, aldrig äta god mat (hey, mat BLIR godare med riktigt smör och fullfet grädde. Mommo visste vad hon gjorde - så det så!), bara späka sig och hela tiden räkna kalorier. Men samtidigt får man förstås ställa det i sitt sammanhang och fundera på vad man har för mål? Är målet att gå ner i vikt kan man förstås inte frossa på fredagen OCH lördagen...ej heller ställa ett likamed-tecken mellan "unna sig" och "frossa". Ekvationen
Nöjd med sin vikt = kalorier in - kalorier ut
är ju märkligt nog svårt att följa...men vet ni vad, bryt inte ihop om det går åt hel_ete någon dag hit eller dit:


Det är aldrig för sent att börja om på ny kula och ta sig i kragen! Om man nu behöver det. Vet ni vad jag säger åt mina små kottar på lördagar, när jag vill retas? "Frukt är också godis" - och de protesterar i högan sky! Skämt åsido, klart barnen ska ha lördagsgodis! Men kan man så ett litet frö om att det ÄR bra att äta frukt och grönsaker varje dag, och VÅGA prova nya saker och sorter, så tror jag den framtida generationens matvanor fått en rejäl skjuts i rätt riktning.

Tänk om man hade det här fatet hemma på soffbordet...mmmm!

Trevlig lördag alla!


Kommentarer
Postat av: Mor

Kan bara hålla med dig, Jenny. Och jag har kommit fram till att tallriksmodellen funkar tillsammans med motion.

2011-02-26 @ 22:47:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0