Fartlek heter det!

Rätt ska vara rätt. Det är ju fartlek jag har utfört i dag. Visserligen kan man säga att fartlek är en sorts intervallträning, men mer ostrukturerad. Se dessa utmärkta förklaringar på utmärkta sidan www.marathon.se :
http://www.marathon.se/news/article.cfm?NewsId=8175

Efter att ha läst en del idag på diverse olika forum, inser jag att fartlek/intervaller kan ha viss betydelse, om inte annat för att höja motivationen hos löparen. Kanske man dock inte ska satsa på detta i första hand utan lägga krutet på distanspass för att bli snabbare på milen? Jag funderar även på hur min HIIT träning under vintern/våren påverkar min löp-distans? Jag har ju lagt krutet på explosivitet och bålstabilitet kan man generellt säga. Ligger det mig i fatet nu när jag börjar tänka mil? Mätte ut distansen jag sprang idag (med fartlek till viss del) till ca 7 km. Det tog ca 35-40 minuter. Inget jättetempo alltså men jag skyndar långsamt och hoppas på att knäna håller! Ser också framemot då jag kan ge mig in i skogen och slippa asfalten. Samtidigt vill jag ju fortsätta min Jillian-träning några ggr/vecka också.

Nästa löppass förlägger jag till måndag efter jobbet tror jag! Ger Vrinneviskogen en chans till då och ser om det har tinat upp något i spåret. Då kör jag nog 5 km + 3,5 km-spåren. Ett lagom distanspass alltså! =)

Kommentarer
Postat av: mor

Intressant läsning och fartlek låter roligare än intervallträning...

2011-04-11 @ 13:23:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0