AAA - en adrenalinkick på jobbet!

Ibland, eller rättare sagt väldigt sällan, händer det att patienter med akut aortaaneurysm blir så dåliga att de inte klarar transport till det större sjukhuset i väster. Då får följdaktligen lilla sjukhuset bekänna färg. Mitt första AAA klarades av igår, det var en adrenalinstinn upplevelse men som ändå gick lugnt och kontrollerat tillväga. Stod "i såret" från 14.30 till 18.30 och jag garanterar att man kopplar bort alla eventuella trötthets/kissnödighets/hungrig-känslor! Det var ingen jätteruptur men stod massor med blodkoagler i bukhålan och patienten var instabil så det var bara till att slita upp grejorna. Tack och lov hade jag en äldre kollega med mig som pass, som gav mig lite tips på vägen så att säga. Allt gick vägen och patienten var stabil då jag traskade hem vid 19-tiden. Känns otroligt skönt att ha premiären avklarad, och framförallt skönt att det inträffade på dagtid. Ingen höjdare att stå med sånt här vi inte gör så ofta nattetid. Här finns en rätt så bra patientinformation till er som är nyfikna på mer detaljer, där finns också bild på ett s k "byxgraft", som man syr in och "lagar" kärlen med när det rör sig om aneurysm i bukaorta och bäckenkärl : http://www.goremedical.com/resources/dam/assets/AE0715_SE1.pdf


Kommentarer
Postat av: mor

Jag säger det igen: Du och dina kollegor gör ett fantastiskt arbete.

2010-10-02 @ 16:30:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0