Min tro

Såg ett inlägg om just tro häromdagen. Det var skrivet av nån som inte trodde på nån Gud och hade gått ur svenska kyrkan för ett antal år sedan för "att h_n inte ville hyckla genom att läsa trosbekännelsen". Hmm. Ja inte tror jag på nån högre makt som den beskrivs i bibeln. Inte tror jag heller att Jesus var nån som gjorde en massa stordåd som också beskrivs i bibeln. Men måste man tro på detta och att Gud var den som skapade universum och hela konkarongen för att gå i kyrkan?!? Jag är både gift i kyrkan och båda mina barn är döpta i kyrkan. Gör det mig till en hycklare? Är det inte legitimt att få gå till kyrkan när jag känner för det? För att jag vill det. Kanske min enda anledning är att det är fint och känns rätt just då. Med eller utan trosbekännelse.

Personligen vägrar jag gå ur svenska kyrkan bara för att spara några kronor och "för att alla andra har ju gjort det". Känner mig riktigt anti-anti, liksom. Har ett till exempel som jag vill att ni tycker till om: en förälder i sonens skola utfärdade härom dagen ett intyg till sin son, så att han skulle slippa vara med i den traditionella adventssamlingen - som hölls i kyrkan. Behöver väl knappast tala om för er att familjen har gått ur svenska kyrkan..? Men varför hänga upp sig på var denna fina traditionella samling hölls? Vore det inte schysstare mot sin unge att h_n fick deltaga, som andra ungar, oavsett tro och religion, eller åtminstone låta barnet välja själv. Kanske en 9-åring inte är kapabel att redogöra för sin tro riktigt än. Men låt dom få upptäcka och välja själva, när dom blir lite äldre, då! Kan man inte vara lite laid back som förälder, tills dess?

ORDET FRITT!!!

Kommentarer
Postat av: Madde Wallenius

Instämmer i ditt anti-anti-resonemang. Kyrkan är ju mycket tradition ochför mig mysfaktor. T.ex. så går jag nu medan jag är föräldraledig på Stor och liten (församlingsgården) 1-2 ggr/vecka. Det är i kyrkans regi men det är ju aldrig prat om gud och jesus. Det är för mig en bra ochmysig samlingsplats där barnen kan leka och det bjuds på fika. PERFEKT för en människotörstande hemmamamma. Rikar ddäremot tycker jag är helknäpp som går dit varje vecka. Suck.

2010-12-01 @ 13:26:00
Postat av: M

Känns lite konstigt och fel med den lille grabben som inte fick vara med sina kompisar på adventssamlingen i kyrkan. Tycker att han är för liten för såna förbud.

2010-12-01 @ 21:51:44
Postat av: Mor

Går i kyrkan vid speciella högtidliga tillfällan som har anknytning till familjen och den fina traditionen skulle jag inte vilja vara utan.



Stor och liten hette Kyrkans barntimmar när Jenny och Madde var små och det var inte alls kyrkligt utan även då en mysig samlingsplats där vi gjorde allt möjligt kul och fikade tillsammans barn och föräldrar.

2010-12-01 @ 21:58:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0