Pedagogisk?!

Näe det känner jag mig inte alls som! Har haft hand om en sjuksköterskestudent denna vecka som gör sin fältstudie inom akutsjukvården delvis hos oss på op. Jag tycker att det är toppen att de kommer upp till op redan under grundutbildningen, och ser hur flödet på en operationsavdelning ser ut och vad vi egentligen pysslar med. Något sådant fanns inte när jag gick min grundutbildning (trots att det inte var så många år sedan!), då visste man inget om operation, bara att det var en stor skyddad verkstad två trappor upp i huset! =) Men det är svårt att lägga upp taktiken! Hur mycket och hur ingående ska jag förklara allt som vi gör? Hur mycket av anatomin ska jag gå in på? Ska jag förklara vilken sax och vilken peang som används till vad? Och vad är det egentligen vi ser på röntgenbilderna?! Och varför är det så viktigt med hygien och sterilitet?! Stackarn, det kanske blir lite för mycket av det goda...inte lätt att gå med en opsyrra som knappt är torr bakom öronen själv...
Nåja, på pluskontot är ju att hon åtminstone har fått se många olika operationer denna vecka, radiusfrakturer och collum och pacemaker och rumpa och så lite gynekologiskt också. Imorgon skulle vi visst föda barn och vara på akutsal, så visst är det variation även för min del!

Nu ska jag däcka i tv-soffan framför Grey´s...so long!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0