Tjurskalle

Ja ni, det är inte lätt att vara förälder till en "tweenie":
http://www.psykologiguiden.se/www/pages/?ID=51&Barns+utveckling+10+-+12+%E5r
Känner igen mycket i denna text! Vi har nu haft en dust hela morgonen om att följa med eller inte följa med och handla. Ska ju även köpa födelsedagspresent åt hans kompis och då tycker jag att han faktiskt får följa med & välja. Jag kan nog också vara en riktig tjurskalle när jag sätter den sidan till. Så det är väl inte konstigt att vi hamnar på kollisionskurs ibland!

Den yngre däremot stämmer väl överens med texten om femåringen här tycker jag:
http://www.psykologiguiden.se/www/pages/?ID=49&Barns+utveckling+4-6+%E5r

Nu ser vi positivt på det hela. Solen skiner, dottern trallar och sjunger och sonen sa nyss (men motvilligt): "jag följer väl med då!"

Dagens i-landsproblem: ska jag träna före eller efter födelsedagskalaset? Risken är väl stor att kolhydratskoman efter kalaset gör att man inte orkar/skiter i träningen... ;-)


Kommentarer
Postat av: Annika

Hihihi..och värre blir det ju större de blir..trösterikt va? / Annika (p.s det smakar ju så mycket godare om man har tränat INNAN man kalasar).

2011-03-12 @ 16:53:59
Postat av: Madde Wallenius

Jo du. 6-åringen känns här hemma igen på viktigt att vinna, fiskar efter beröm. VIll ha mer frihet men är samtidigt mer osäker än tidigare. Finns fler faror runt om oss nu verkar det som.... Men ärligt talat tycker jag argumenterandet med en 6-åring är bra mycket enklare än de okontrollerade utbrotten över en tröja (eller andra kläder) som han fick allt som oftast från 1 år till 4 års ålder!!!

2011-03-13 @ 18:43:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0