Dag 11. Favoritkonditionsträning

Svaret är inte helt självklart eller lätt idag. Ni kanske tror stenhårt på att jag skulle säga "löpträningen så klart!" men icke. Visst skaffar man sig en bra grundkondis av löpträning, inget snack om saken. Men för att prestera mera, höja nivån, måste det till lite extra. Det kan man göra både under det vanliga löppasset och även under träning hemma framför tv:n. Jag pratar förstås om intervaller. Så hette det när jag växte upp, nuförtiden är det visst modernt att kalla det "HIIT-träning". Har tagit upp det i tidigare blogginlägg, se dessa vid intresse. Minns särskilt alla dessa år som fotbollsspelare, då man skulle bygga upp grundfysiken, vilket oftast skedde under vintermånaderna. Ett tag kutade vi runt i varenda backe vi kunde hitta, sprang järnet med x antal lyktstolpar som riktmärken, tillräckligt många gånger för att tränarna skulle bli nöjda. Och, let´s face it, inte fasen var det nån som tyckte att intervallpassen var särsklit roliga?!? Men vi hade ju siktet inställt på målet, bokstavligen talat, på fotbollsplanen! Idag ger jag mig knappast ut och sprintar mellan lyktstolpar. Men visst pushar jag mig lite extra i nån uppförsbacke emellan varven, och visst tittar jag på klockan för att jämföra med tidigare pass. Och, inte att förglömma, inomhusträningen sker under konstant förbättring. Jag märker ju hur jag blir allt uthålligare under konditionsinslagen i Jillians träningsprogram tillexempel.

Ibland är det nog bra att reflektera över saker som: "Måste jag ha ett mål med min träning?" "Måste jag hela tiden sträva efter förbättring?" "Vilken sorts träning kan göra mig bättre, och vill jag utöva den formen av träning?" "Måste jag köra intervallpass?" "Vad vinner jag på att bli bättre tränad?"

Idag blev det ett lite flummigt inlägg, det får jag leva med. Hoppas ni förstår hur jag menar och tyck gärna till - hur ser den bäta konditionsträningen ut för dig?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0