Det här med mat

Jag är uppväxt på light-produkter för att det enligt Livsmedelsverket och diverse dietister (jag var ett tjockt barn) skulle vara så. Lättmjölk, minimjölk, Lätt&Lagom, Lätta, Fun Light, lightläsk, lättdryck, sötningsmedel till förbannelse och så har vi ju brödavdelningen (6-8 brödskivor om dan rekommenderades!), magert kött & fisk och inte att förglömma - den vidriga osten Västan med sina 10% fett - som smakade skokartong. Tror till och med Västan finns som 5%-ig ost men den har jag inte testat (kanske en smaksensation?!). Jag åt allt detta. Men inte blev jag ett smalt och snyggt barn för det. I tonåren var det inte så kul att vara tjock längre. Många elaka ord från alla håll och kanter, men det ska vi inte avhandla i detta inlägg, vi håller oss till maten istället.

Vad åt jag för att gå ner 20 kg i tonåren och kan jag tillämpa något av det idag för att bli av med några kilo (typ 10-15)? Vad står på vårt matbord idag? Efter margarindebatten och diverse aha-upplevelser använder detta hushåll sig inte av något processat skit som ex Becel (det värsta du kan äta ur härdat-fett-synpunkt), Lätta, Milda, saft med sötningsmedel. Vi dricker dock lightläsk ibland men skulle lika gärna kunna köpa "vanlig" läsk, vet inte varför vissa saker har "rotat" sig så djupt?! Jag dricker ju knappt nån läsk själv utan föredrar vatten, bubbelvatten eller utspädd juice (fantastiskt gott efter träning). Nä där får det bli ändring, något för mig att tänka på när jag handlar. Glass är också en sak som innehåller många tragiska ingredienser, läs bara innehållsförteckningen nästa gång ni handlar, både pinnglass och vanlig lådglass...bäst är gammelmormors egengjorda vanilj-eller punschglass, där snackar vi naturliga råvaror! Och på tal om konstiga råvaror, allt godis...men vi försöker åtminstone hålla konsumtionen till fredagar och lördagar, alltid något.

Man kan alltid skylla på tidsfaktorn. Eller att orken tryter under jobb-veckorna. Eller att man inte har råd. Jag själv använder nog alla dom ovanstående argumenten. Efter att ha läst många fitnessbloggar om hur jag ska göra för att förändra min hälsa till det bättre, vet jag forfarande inte hur jag ska göra. Jag vill inte ha ett mellis bestående av proteinpulver-shake och dricka Fun Light till det! Jag kanske borde göra så för att gå ner dom där 15 kilona. Men jag vill inte! Jag vill veta vad jag stoppar i mig och mina småmonster. Gör jag en höna av en fjäder?! Det var ju inte så svårt när jag var 15. Då tänkte jag: "Ät mindre - träna mer". Och så gick jag ner 20 kg. Funkar det fortfarande när man är en 30-årig kärring och 2-barnsmor? Inkomster och utgifter. Som man bäddar får man ligga. Och så vidare. Kanske jag är nåt på spåren..?

Är en burk makrill i tomatsås och en avocado ett bra mellis?
Våga vägra Fun Light och Becel!!!

Gud vilket tramsigt inlägg. Lovar att skärpa mig. Men ibland är det bra att få rensa hjärnan.


Gårdagens middag (tacka vet jag husmanskost) - Köttfärslimpa

Kommentarer
Postat av: Madde Wallenius

Tyckte inte alls det var ett tramsigt inlägg. Men det där med lightprodukter och brödätande från vår barndom bevisar en sak tycker jag: Lyssna inte för mycket på andra utan lita till ditt eget sunda förnuft.

I vår familj handlar det nog inte så mycket om att vi äter "fel" utan att vi äter för mycket och är filmälskare = soffpotatisar. Men bara för att man vet vad problemet är är de tinte så enkelt att ta sig ur den onda cirkeln...

2010-04-12 @ 13:12:18
Postat av: mor

Inte alls tramsigt utan kloka synpunkter. Undrar just hur de som var riktigt elaka mådde/mår utav det. Rädda och fega. Jag har alltid undrat över deras föräldrar som jobbade/jobbar med barn. Vilka fega människor.

Nej, du har många fina egenskaper även i utseendet, försök att fokusera på dem. Och jag har alltid tyckt att du är fantastisk med din familj och dina barn. Ett föredöme.

2010-04-13 @ 15:32:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0